STN EN 17478
Označenie: | STN EN 17478 |
Platnosť: | Platná |
Počet strán: | 48 |
Jazyk: |
SK
|
Listinná verzia: | 18,90€ |
Elektronická verzia: |
a) Bez možnosti tlače, prenosu textu a obrázkov:
17,01€ b) Bez možnosti tlače, s prenosom textu a obrázkov: 18,90€ c) S možnosťou tlače, prenosu textu a obrázkov: 24,57€ |
Slovenský názov: | Dopravné služby. Komunikácia s používateľmi pre služby v osobnej doprave. Metóda univerzálny dizajn |
Anglický názov: | Transport Services. Customer communications for passenger transport services. A Universal Design approach |
Dátum vydania: | 01. 02. 2023 |
Dátum zrušenia: | |
ICS: | 03.220.01, 35.240.60 |
Triediaci znak: | 95 2010 |
Úroveň zapracovania: | idt EN 17478:2021 |
Vestník: | 01/23 |
Zmeny: | |
Nahradzujúce normy: | |
Nahradené normy: | STN EN 17478:2022-05 (95 2010) |
Poznámka vo Vestníku: | |
Predmet normy: | Tento dokument špecifikuje požiadavky a odporúčania pre plánovanie, projektovanie, vývoj a poskytovanie používateľských komunikácií súvisiacich s osobnou dopravou tak, aby tieto komunikácie boli prístupné, zrozumiteľné a používané čo najširším spektrom používateľov vrátane osôb so zdravotným postihnutím a starších osôb. Tieto požiadavky a odporúčania umožňujú organizácii rozšíriť okruh používateľov identifikáciou rôznych charakteristík, schopností a preferencií. Požiadavky špecifikované v tejto norme platia, ale nie sú obmedzené, na poskytovateľov služieb osobnej dopravy vrátane služieb leteckej, autobusovej, železničnej a vodnej osobnej dopravy. |
Náhľad normy: | Náhľad normy (PDF) |
Obsah: |
Európsky predhovor 7 Úvod 7 1 Predmet 8 2 Normatívne odkazy 8 3 Termíny a definície 8 4 Uplatňovanie metódy univerzálny dizajn 10 4.1 Všeobecne 10 4.2 Porozumenie metódy univerzálny dizajn 10 4.3 Realizácia záväzku organizácie na metódu univerzálny dizajn 10 4.4 Používanie princípu a smerníc metódy univerzálny dizajn 11 5 Charakteristiky, schopnosti a preferencie používateľov 11 6 Požiadavky na komunikáciu podľa metódy univerzálny dizajn 11 6.1 Všeobecne 11 6.2 Písomná komunikácia 13 6.3 Verbálna komunikácia 13 6.4 Digitálna komunikácia 13 6.4.1 Všeobecne 13 6.4.2 Webová komunikácia 13 6.4.3 Iné ako webové elektronické dokumenty 14 6.4.4 Textová komunikácia a komunikácia prostredníctvom okamžitých správ 14 6.4.5 Telefónne systémy 14 7 Hodnotenie aplikácie metódy univerzálny dizajn 15 7.1 Všeobecne 15 7.2 Monitorovanie a meranie 15 7.3 Analýza a hodnotenie 15 Príloha A (informatívna) – Obchodné aspekty metódy univerzálny dizajn 16 A.1 Demografický prípad 16 A.2 Právny prípad 16 A.3 Obchodný prípad 16 Príloha B (informatívna) – 7 princípov a 29 smerníc metódy univerzálny dizajn 17 B.1 Princíp 1: Nestranné používanie 17 B.2 Princíp 2: Flexibilita pri používaní 17 B.3 Princíp 3: Jednoduché a intuitívne používanie 17 B.4 Princíp 4: Vnímateľné informácie 17 B.5 Princíp 5: Tolerancia chyby 18 B.6 Princíp 6: Nízka fyzická námaha 18 B.7 Princíp 7: Veľkosť a priestor pre metódu a používanie 18 Príloha C (informatívna) – Charakteristiky, schopnosti a preferencie používateľov 19 C.1 Všeobecne 19 C.2 Zdroje o charakteristikách a schopnostiach používateľov 19 C.3 Odborné vedomosti 20 C.4 Priama interakcia s používateľmi 20 Príloha D (informatívna) – Tabuľky na používanie princípov a smerníc metódy univerzálny dizajn pri dizajne komunikácie v oblasti služieb v osobnej doprave 22 Príloha E (informatívna) – Tabuľky mapujúce princípy a smernice metódy univerzálny dizajn podľa návodu na navrhovanie uvedeného v prílohách F, G a H 25 E.1 Všeobecne 25 E.2 Účel a štruktúra tabuliek 25 E.3 Obsah tabuliek 25 E.4 Poradie tabuliek 26 Príloha F (informatívna) – Písomná komunikácia 38 F.1 Všeobecne 38 F.2 Obsah písomnej komunikácie 38 F.2.1 Text 38 F.2.2 Dátumy, čísla a percentá 38 F.2.3 Grafika 38 F.3 Dizajn, rozloženie a formátovanie 39 F.4 Papier a väzba 39 F.5 Dizajn formulára 39 F.6 Návod na informačný oznam 40 F.6.1 Obsah 40 F.6.2 Dizajn 40 F.6.3 Hmatové značenia 40 F.6.4 Umiestnenie 40 F.6.5 Farby, zobrazenia, grafy a vizuálne prvky 40 Príloha G (informatívna) – Verbálna komunikácia 41 G.1 Všeobecne 41 G.2 Osobný rozhovor 41 G.3 Zvukové hlásenia 41 Príloha H (informatívna) – Digitálna komunikácia 42 H.1 Všeobecne 42 H.2 Webové stránky 42 H.2.1 Všeobecne 42 H.2.2 Písanie pre web 42 H.2.3 Dizajn 43 H.2.4 Odkazy 43 H.2.5 Štruktúra 43 H.2.6 Navigácia na webe 43 H.2.7 Online formuláre 43 H.2.8 Správy s časovým limitom 44 H.2.9 Vyhľadávanie 44 H.2.10 Zobrazenia a multimédiá 44 H.3 Mobilný webový obsah a aplikácie 44 H.4 Emaily a informačné bulletiny 44 H.5 Elektronické dokumenty 45 H.6 Telefónne systémy 45 H.7 Komunikácia prostredníctvom textových správ a okamžitých správ 45 H.8 Návod pre sociálne médiá 46 Literatúra 47 |