STN EN 50122-1
Označenie: | STN EN 50122-1 |
Platnosť: | Platná |
Počet strán: | 116 |
Jazyk: |
SK
|
Listinná verzia: | 35,00€ |
Elektronická verzia: |
a) Bez možnosti tlače, prenosu textu a obrázkov:
31,50€ b) Bez možnosti tlače, s prenosom textu a obrázkov: 35,00€ c) S možnosťou tlače, prenosu textu a obrázkov: 45,50€ |
Slovenský názov: | Dráhové aplikácie. Pevné inštalácie. Elektrická bezpečnosť, uzemňovanie a spätné vedenie. Časť 1: Ochranné opatrenia proti zásahu elektrickým prúdom |
Anglický názov: | Railway applications. Fixed installations. Electrical safety, earthing and the return circuit. Part 1: Protective provisions against electric shock |
Dátum vydania: | 01. 09. 2023 |
Dátum zrušenia: | |
ICS: | 29.280 |
Triediaci znak: | 34 1505 |
Úroveň zapracovania: | idt EN 50122-1:2022 |
Vestník: | 08/23 |
Zmeny: | |
Nahradzujúce normy: | |
Nahradené normy: | STN EN 50122-1:2022-12 (34 1505) |
Poznámka vo Vestníku: | STN EN 50122-1 zo septembra 2011 sa môže súbežne s touto STN používať do 25. 7. 2025. |
Predmet normy: | Tento dokument špecifikuje požiadavky na ochranné opatrenia týkajúce sa elektrickej bezpečnosti v pevných inštaláciách, ktoré sú súčasťou trakčných systémov AC a DC a všetkých inštalácií, ktoré sa môžu ohroziť elektrickým trakčným napájacím systémom. To tiež platí na všetky pevné inštalácie, v ktorých je nevyhnutné zabezpečiť elektrickú bezpečnosť počas údržbárskych prác v elektrických trakčných napájacích systémoch. Táto európska norma platí na nové elektrické trakčné napájacie systémy a na veľké rekonštrukcie elektrických trakčných napájacích systémov: a) železníc; b) systémov riadenej hromadnej dopravy, ako sú: električky; nadúrovňové a podzemné železnice; horské železnice; trolejbusové systémy; elektrické trakčné napájacie systémy cestných vozidiel, ktoré používajú systém vrchného trolejového vedenia; a magneticky nadnášané systémy, ktoré používajú systém trolejového vedenia; c) systémov na prepravu materiálu. Tento dokument nešpecifikuje pravidlá na údržbárske práce. |
Náhľad normy: | Náhľad normy (PDF) |
Obsah: |
Európsky predhovor 13 1 Predmet 14 2 Normatívne odkazy 14 3 Termíny a definície 15 3.1 Elektrická bezpečnosť a elektrické ohrozenie 15 3.2 Uzemnenie a pospájanie 17 3.3 Spätné vedenie 18 3.4 Elektrický trakčný napájací systém 20 3.5 Trolejové vedenie 21 3.6 Korózia a ochrana proti korózii 23 3.7 Odber prúdu 23 3.8 Prúdové chrániče 24 3.9 Všeobecné termíny 24 4 Zóna trolejového vedenia a zóna zberača prúdu 26 4.1 Vrchné trolejové vedenie 26 4.2 Prízemná prúdová koľajnica 29 4.3 Trolejbusy a cestné vozidlá používajúce vrchné trolejové vedenie 29 4.4 Obmedzenie zón 30 5 Ochranné opatrenia pred dotykom živých častí 31 5.1 Predpoklady 31 5.1.1 Všeobecne 31 5.1.2 Postup pri návrhu 31 5.1.3 Elektrické vzdušné vzdialenosti 33 5.1.4 Plocha stanovišťa 34 5.2 Ochrana vzdušnou vzdialenosťou 34 5.2.1 Výpočtová metóda ochrannej vzdušnej vzdialenosti 34 5.2.2 Rozmery vzdušných vzdialeností 35 5.2.3 Vzdušné vzdialenosti pre pracujúce osoby 37 5.2.4 Výstražné značky 38 5.2.5 Minimálna výška drôtov systémov vrchných trolejových vedení nad oblasťami s vozovkami 38 5.2.6 Vzdušné vzdialenosti nad plochami stanovíšť na vozidlách 38 5.2.7 Napájacie vedenia nad nakládkovými priestormi 38 5.2.8 Vzdušné vzdialenosti medzi živými časťami systémov vrchného trolejového vedenia a stromami a krovím 38 5.3 Ochrana elektrickými ochrannými prekážkami 39 5.3.1 Všeobecne 39 5.3.2 Spoločné požiadavky na elektrické ochranné prekážky 39 5.3.3 Metódy na stanovenie dosahu 40 5.3.4 Požiadavky na elektrické ochranné prekážky 42 5.3.5 Špecifické požiadavky na elektrické ochranné prekážky v priestoroch s obmedzeným prístupom verejnosti 49 5.3.6 Opatrenia na zabránenie lezeniu 49 5.4 Ochrana proti dotyku živých častí namontovaných na vozidle 49 5.5 Ochranné opatrenia umožňujúce prácu pod napätím 51 5.5.1 Všeobecne 51 5.5.2 Vrchné trolejové vedenia železníc nachádzajúce sa pod stavebnými konštrukciami 51 5.5.3 Vrchné trolejové vedenia trolejbusov a elektrických cestných vozidiel pod stavebnými konštrukciami 52 5.6 Špecifické ochranné opatrenia proti zásahu elektrickým prúdom v systémoch s prízemnou prúdovou koľajnicou 54 5.6.1 Umiestnenie prúdovej koľajnice pri nástupištiach 54 5.6.2 Výnimky 54 5.6.3 Ochranné opatrenia v dielňach 55 5.6.4 Ochranné zakrytie prízemných prúdových koľajníc v priestoroch s obmedzeným prístupom verejnosti 55 5.6.5 Požiadavky na prúdové koľajnice s vrchným dotykom vo verejných priestoroch 55 5.6.6 Požiadavky pri prízemných prúdových koľajniciach s vrchným dotykom v priestoroch s obmedzeným prístupom verejnosti 56 5.7 Špecifické ochranné opatrenia proti zásahu elektrickým prúdom v systémoch, ktoré nepoužívajú kolesá vozidiel ako spätné vedenie 58 5.7.1 Všeobecne 58 5.7.2 Železničné systémy 58 5.7.3 Trolejbusové systémy a systémy elektrických cestných vozidiel 59 6 Ochranné opatrenia pred dotykom neživých častí a nevodivé spojenie 59 6.1 Všeobecne 59 6.2 Ochranné opatrenia pri neživých častiach 60 6.2.1 Železnice AC 60 6.2.2 Železnice DC 60 6.2.3 Výnimky elektrických trakčných napájacích systémov s nízkym napätím 61 6.2.4 Podpery nevodivých stožiarov 61 6.3 Ochranné opatrenia na úplne alebo čiastočne vodivé konštrukcie nachádzajúce sa v zóne vrchného trolejového vedenia alebo v zóne zberača prúdu 62 6.3.1 Ochranné opatrenia prostriedkami pripojenia k spätnému vedeniu 62 6.3.2 Výnimky na malé úplne alebo čiastočne vodivé súčasti 62 6.3.3 Výnimky na dočasne umiestnené časti v blízkosti koľajníc 63 6.3.4 Ochranné opatrenia na zabránenie dotyku vodivých častí so živými časťami 63 6.3.5 Ochranné opatrenia prostriedkami holých vodivých častí spojenými so spätným vedením 63 6.3.6 Ochranné opatrenia samočinným odpojením napájania 64 6.4 Časti, ktoré sa môžu stať nebezpečné následkom induktívnej alebo kapacitnej väzby 64 7 Ochranné opatrenia pri netrakčných napájacích systémoch nízkeho napätia 64 7.1 Všeobecne 64 7.2 Ochranné opatrenia pri elektrických inštaláciách nachádzajúcich sa v zóne vrchného trolejového vedenia alebo v zóne zberača prúdu 65 7.2.1 Zariadenie triedy ochrany I 65 7.2.2 Zariadenie triedy ochrany II 66 7.2.3 Káble 67 7.2.4 Pripojenie zariadenia nízkeho napätia 67 7.3 Ochranné opatrenia pri inštaláciách ohrozených trakčným napájaním spätného vedenia 67 7.3.1 Návrh netrakčného napájania nízkym napätím 67 7.3.2 Napájanie nízkym napätím zo systému TT na železničnej strane 68 7.3.3 Napájanie nízkym napätím systémom TN 71 7.3.4 Napájanie nízkym napätím systémom IT 73 7.3.5 Osobitné opatrenia 74 8 Ochranné opatrenia v trakčných systémoch, ktoré sa používajú na vedenie spätného trakčného prúdu a/alebo v systémoch vrchných trolejových vedení prechádzajúcich nebezpečnými zónami 78 8.1 Všeobecne 78 8.2 Pospájanie 78 8.3 Paralelné potrubia 79 8.4 Izolačné spoje 80 8.5 Zvodič prepätia 80 8.6 Prečerpávacie koľaje s trolejovým vedením 80 9 Medzné hodnoty dotykových napätí a ochrana proti nebezpečenstvu potenciálu koľajnice 81 9.1 Všeobecne 81 9.1.1 Predpoklady 81 9.1.2 Napätie na tele a dotykové napätie 81 9.1.3 Dotykové napätie na vozidlách 81 9.1.4 Trvanie skratového prúdu 82 9.1.5 Hľadiská medzných hodnôt napätia a času ich trvania 82 9.2 Medzné hodnoty dotykového napätia železníc AC 82 9.2.1 Všeobecne 82 9.2.2 Medzné hodnoty napätia AC z hľadiska bezpečnosti osôb 84 9.3 Medzné hodnoty dotykového napätia železníc DC 86 9.3.1 Všeobecne 86 9.3.2 Medzné hodnoty napätia DC z hľadiska bezpečnosti osôb 87 9.4 Riadenie prístupu 89 10 Ďalšie požiadavky 89 10.1 Trakčné napájacie stanice a trakčné spínacie stanice 89 10.2 Káble 90 10.2.1 Všeobecné požiadavky 90 10.2.2 Káble v elektrických trakčných napájacích systémoch AC 90 10.2.3 Káble v elektrických trakčných napájacích systémoch DC 90 10.3 Rozšírenie spojení so spätným vedením a uzemňovacie vodiče 90 10.3.1 Všeobecné požiadavky 90 10.3.2 Spojitosť rozšíreného spätného vedenia 91 10.3.3 Priečne prepojenie spätného vedenia 91 10.3.4 Železničný systém, v ktorom tečú trakčné prúdy len izolovanými vodičmi 91 10.4 Odstraňovanie vyradených vrchných trolejových vedení 92 10.5 Prostriedky na dosiahnutie bezpečného oddelenia úsekov 92 10.6 Ochrana osvetlenia 92 Príloha A (normatívna) – Vzdušné vzdialenosti od plochy stanovišťa pri výnimočnom použití na existujúcich tratiach s obmedzeným prierezom 93 Príloha B (informatívna) – Typické nákresy ochranných prekážok 95 B.1 Všeobecne 95 B.2 Príklady 97 Príloha C (normatívna) – Výstražná značka 104 Príloha D (informatívna) – Smerné hodnoty gradientu potenciálu koľajnice 105 D.1 Železnice AC 105 D.2 Železnice DC 106 Príloha E (informatívna) – Skutočné dotykové napätie a napätie na tele vzhľadom na telový prúd 107 E.1 Predbežné podmienky výpočtu 107 E.2 Impedancie 108 E.3 Telový prúd a súvisiace napätie na tele 110 Príloha F (normatívna) – Meracie metódy skutočných dotykových napätí 113 Príloha G (normatívna) – Použitie prístrojov na obmedzenie napätia 114 G.1 Všeobecne 114 G.2 Druhy prístrojov 114 G.3 Technické požiadavky 114 Literatúra 116 Obrázky Obrázok 1 – Zóna vrchného trolejového vedenia a zóna zberača prúdu 28 Obrázok 2 – Zóna vrchného trolejového vedenia a zóna zberača prúdu pri trolejbusových systémoch a elektrických cestných vozidlách používajúcich dvojvodičové trolejové vedenie 30 Obrázok 3 – Postup pri návrhu na dosiahnutie ochrany pred dotykom živých častí 32 Obrázok 4 – Model s figurínou používaný na analýzu dosahu rúk 35 Obrázok 5 – Minimálne vzdialenosti k prístupným živým častiam z plôch stanovíšť prístupných osobám 36 Obrázok 6 – Porovnanie použitia metódy línie napnutej šnúry s metódou s figurínou 41 Obrázok 7 – Minimálna vzdialenosť za elektrickými ochrannými prekážkami s otvormi 44 Obrázok 8 – Príklad medzery medzi plochou stanovišťa a elektrickou ochrannou prekážkou, bočný pohľad 46 Obrázok 9 – Vplyv elektrickej ochrannej prekážky na dosah rúk osoby s predmetom, pohľad zhora 47 Obrázok 10 – Živé časti pod plochami stanovíšť 48 Obrázok 11 – Metóda určovania vzdušných vzdialeností pri živých častiach nachádzajúcich sa na vonkajšej strane vozidiel 50 Obrázok 12 – Príklad izolačnej prekážky nachádzajúcej sa pod stavebnými konštrukciami 52 Obrázok 13 – Príklad izolačnej elektrickej ochrannej prekážky pod stavebnou konštrukciou pri neuzemnenej inštalácii 53 Obrázok 14 – Príklad izolačnej elektrickej ochrannej prekážky pod stavebnou konštrukciou pri dvojvodičovom vrchnom trolejovom vedení s uzemneným trolejovým drôtom zápornej polarity alebo spojeným so spätným vedením električkových systémov 54 Obrázok 15 – Verejné úrovňové priecestie, súkromné úrovňové priecestie 55 Obrázok 16 – Konštrukcie vedľa koľaje 56 Obrázok 17 – Návestný stožiar s telefónnym prístrojom 57 Obrázok 18 – Chodník pozdĺž koľaje pre oprávnené osoby 57 Obrázok 19 – Železničné riadené priecestie (v depách, nákladných staniciach, priechody na osobných staniciach) 58 Obrázok 20 – Ochrana triedy ochrany I zariadenia inštalovaného mimo zóny vrchného trolejového vedenia a zóny zberača prúdu 66 Obrázok 21 – Typický systém TT železníc AC 69 Obrázok 22 – Typický systém TT železníc DC 70 Obrázok 23 – Typický systém TN železníc AC 72 Obrázok 24 – Typický systém TN železníc DC 73 Obrázok 25 – Typický systém IT železníc AC 74 Obrázok 26 – Systém TN železníc AC s prepojeným uzemňovacím systémom 75 Obrázok 27 – Systém TN železníc AC s početnými napájacími bodmi 76 Obrázok 28 – Umiestnenie priečnych prepojok koľajníc a priečnych prepojok koľají (zobrazenie pri dvoch koľajach) a zapojenie trolejového vedenia pri prečerpávacej vedľajšej koľaji s trolejovým vedením 79 Obrázok 29 – Umiestnenie zvodiča prepätia mimo zóny vrchného trolejového vedenia pri prečerpávacej vedľajšej koľaji, ak existuje možnosť preskokov na izolačných spojoch pri úderoch blesku 80 Obrázok 30 – Schéma na overenie potenciálu koľajnice alebo skutočného dotykového napätia spätného vedenia s ohľadom na dovolené skutočné dotykové napätie 83 Obrázok A.1 – Alternatívne vzdušné vzdialenosti na existujúcich tratiach/sieťach 94 Obrázok B.1 – Typické ochranné prekážky a kombinácie prekážok a ich rozmery a vlastnosti 96 Obrázok B.2 – Šikmá celistvá ochranná prekážka, celkovej výšky 1 m 97 Obrázok B.3 – Celistvá ochranná prekážka celkovej výšky 1,69 m (stĺpkovité zábradlie) 98 Obrázok B.4 – Kombinovaná ochranná prekážka so šikmou časťou navrchu hlavnej ochrannej prekážky celkovej výšky 1,50 m 99 Obrázok B.5 – Kombinovaná ochranná prekážka so šikmou časťou (šírky 0,50 m) na úrovni plochy stanovišťa celkovej výšky 1,00 m 100 Obrázok B.6 – Kombinovaná ochranná prekážka so šikmou časťou (šírky 1,60 m) v úrovni plochy stanovišťa celkovej výšky 1,00 m 101 Obrázok B.7 – Kombinovaná ochranná prekážka s celkovou výškou 1,80 m 102 Obrázok B.8 – Usporiadanie s tromi ochrannými prekážkami 103 Obrázok C.1 – Výstražná značka 104 Obrázok D.1 – Smerné hodnoty gradientu potenciálu koľajnice merané na stožiari kolmo na koľaj železníc AC 105 Obrázok E.1 – Náhradný obvod na výpočet dovoleného dotykového napätia 109 Tabuľky Tabuľka 1 – Elektrické vzdušné vzdialenosti 33 Tabuľka 2 – Ochranné vzdušné vzdialenosti 33 Tabuľka 3 – Minimálna zvislá výška V prístupných živých častí nad plochou stanovišťa vo verejných priestoroch 37 Tabuľka 4 – Minimálna vzdialenosť dO medzi živými časťami a elektrickou ochrannou prekážkou 45 Tabuľka 5 – Maximálne rozmery pri malých úplne alebo čiastočne vodivých súčastiach 63 Tabuľka 6 – Druhy netrakčných napájaní nízkym napätím 68 Tabuľka 7 – Maximálne dovolené napätia na tele Ub, max v elektrických trakčných napájacích systémoch AC v závislosti od času trvania 84 Tabuľka 8 – Maximálne dovolené skutočné dotykové napätie Ute, max v trakčných systémoch AC v závislosti od času trvania 85 Tabuľka 9 – Maximálne dovolené napätia na tele Ub, max v elektrických trakčných napájacích systémoch DC v závislosti od času trvania 87 Tabuľka 10 – Maximálne dovolené skutočné dotykové napätia Ute, max v elektrických trakčných napájacích systémoch DC v závislosti od času trvania 88 Tabuľka D.1 – Smerné hodnoty gradientu potenciálu koľajnice (pozri obrázok D.1) 106 Tabuľka E.1 – Impedancia ľudského tela Zb odpor ľudského tela Rb a telový prúd Ib 108 Tabuľka E.2 – Príklad maximálneho dovoleného predpokladaného dotykového napätia na železniciach AC za podmienok krátkodobých stavov a Ra = 1 150 Ω 110 Tabuľka E.3 – Telové prúdy, napätia na tele a dotykové napätia v závislosti od času trvania v elektrických trakčných napájacích systémoch AC 111 Tabuľka E.4 – Telové prúdy, napätia na tele a dotykové napätia v závislosti od času trvania v elektrických trakčných napájacích systémoch DC 112 |