STN EN IEC 61851-1
Označenie: | STN EN IEC 61851-1 |
Platnosť: | Platná |
Počet strán: | 146 |
Jazyk: |
SK
|
Listinná verzia: | 36,30€ |
Elektronická verzia: |
a) Bez možnosti tlače, prenosu textu a obrázkov:
32,67€ b) Bez možnosti tlače, s prenosom textu a obrázkov: 36,30€ c) S možnosťou tlače, prenosu textu a obrázkov: 47,19€ |
Slovenský názov: | Systém nabíjania elektrických vozidiel vodivým prepojením. Časť 1: Všeobecné požiadavky |
Anglický názov: | Electric vehicle conductive charging system. Part 1: General requirements |
Dátum vydania: | 01. 07. 2021 |
Dátum zrušenia: | |
ICS: | 43.120 |
Triediaci znak: | 34 1590 |
Úroveň zapracovania: | idt EN IEC 61851-1:2019, idt IEC 61851-1:2017 |
Vestník: | 06/21 |
Zmeny: | Oprava *AC V 04/24 |
Nahradzujúce normy: | |
Nahradené normy: | STN EN IEC 61851-1:2019-11 (34 1590) |
Poznámka vo Vestníku: | STN EN 61851-1 z augusta 2012 sa môže súbežne s touto normou používať do 5. 7. 2022. |
Predmet normy: | Táto časť IEC 61851 platí pre elektrické napájacie zariadenia (EV) slúžiace na nabíjanie elektrických cestných vozidiel menovitým striedavým napájacím napätím do 1 000 V alebo menovitým jednosmerným napätím do 1 500 V a menovitým striedavým výstupným napätím do 1 000 V AC alebo jednosmerným výstupným napätím do 1 500 V.Elektrické cestné vozidlá (EV) zahŕňajú všetky cestné vozidlá vrátane hybridných cestných vozidiel nabíjaných cez zásuvku (PHEV), ktoré odoberajú celú energiu alebo iba jej časť z opakovane nabíjateľných akumulačných systémov inštalovaných na palube vozidla (RESS).Táto norma platí aj pre napájacie zariadenia elektrického vozidla (EV) napájané z akumulačných systémov inštalovaných mimo vozidla (napríklad vyrovnávacie batérie). Požiadavky na elektrické zariadenia a súčasti používané v napájacích zariadeniach elektrického vozidla (EV) nie sú zahrnuté v tejto norme a zaoberajú sa nimi špecifické výrobkové normy. |
Náhľad normy: | Náhľad normy (PDF) |
Obsah: |
Európsky predhovor 8 Úvod 17 1 Rozsah použitia 19 2 Normatívne odkazy 20 3 Termíny a definície 21 3.1 Elektrické napájacie zariadenia 21 3.2 Izolácia 23 3.3 Funkcie 24 3.4 Vozidlo 24 3.5 Šnúry, káble a pripájacie prostriedky 25 3.6 Prevádzka a použitie 27 3.7 Všeobecné termíny 28 4 Všeobecné požiadavky 29 5 Klasifikácia 30 5.1 Charakteristiky výkonového napájania a výstupu 30 5.1.1 Charakteristiky výkonového napájania na vstupe 30 5.1.2 Charakteristiky výkonového napájania na výstupe 30 5.2 Normálne environmentálne podmienky 30 5.3 Osobitné environmentálne podmienky 30 5.4 Prístup 30 5.5 Metódy montáže 30 5.6 Ochrana pred zásahom elektrickým prúdom 31 5.7 Režimy nabíjania 31 6 Režimy nabíjania a funkcie 31 6.1 Všeobecne 31 6.2 Režimy nabíjania 31 6.2.1 Režim 1 31 6.2.2 Režim 2 32 6.2.3 Režim 3 32 6.2.4 Režim 4 33 6.3 Funkcie zaisťované pre režimy 2, 3 a 4 33 6.3.1 Povinné funkcie pre režimy 2, 3 a 4 33 6.3.2 Voliteľné funkcie pre režimy 2, 3 a 4 34 7 Komunikácia 36 7.1 Digitálna komunikácia medzi napájacím zariadením elektrického vozidla (EV) a elektrickým vozidlom (EV) 36 7.2 Digitálna komunikácia medzi napájacím zariadením elektrického vozidla (EV) a systémom manažmentu 36 8 Ochrana pred zásahom elektrickým prúdom 36 8.1 Stupne ochrany pred prístupom k nebezpečným živým častiam 36 8.2 Nazhromaždená energia 37 8.2.1 Odpojenie napájacieho zariadenia elektrického vozidla (EV) pripájaného cez zásuvku 37 8.2.2 Strata napájacieho napätia pri trvalo pripojenom napájacom zariadení elektrického vozidla (EV) 37 8.3 Ochrana pri poruche 37 8.4 Ochranný vodič 37 8.5 Prúdové chrániče 38 8.6 Bezpečnostné požiadavky na signálne obvody medzi napájacím zariadením elektrického vozidla (EV) a elektrickým vozidlom (EV) 39 8.7 Oddeľovacie transformátory 39 9 Požiadavky na vodivé elektrické rozhranie 39 9.1 Všeobecne 39 9.2 Opis funkcií normalizovaného príslušenstva 39 9.3 Opis funkcií základného rozhrania 40 9.4 Opis funkcií univerzálneho rozhrania 40 9.5 Opis funkcií rozhrania na jednosmerný prúd 40 9.6 Opis funkcií kombinovaného rozhrania 40 9.7 Elektrické rozvody neutrálneho vodiča 40 10 Požiadavky na adaptéry 41 11 Požiadavky na káblové zostavy 41 11.1 Všeobecne 41 11.2 Elektrické menovité údaje 41 11.3 Dielektrické výdržné vlastnosti 42 11.4 Konštrukčné požiadavky 42 11.5 Rozmery kábla 42 11.6 Uvoľnenie od namáhania 42 11.7 Manažment káblov a uloženie káblových zostáv 42 12 Konštrukčné požiadavky a skúšky napájacieho zariadenia elektrického vozidla (EV) 43 12.1 Všeobecne 43 12.2 Vlastnosti mechanických spínacích prístrojov 43 12.2.1 Všeobecne 43 12.2.2 Spínač a odpájač 43 12.2.3 Stýkač 43 12.2.4 Istič 43 12.2.5 Relé 44 12.2.6 Zapínací prúd 44 12.2.7 Monitor jednosmerného rozdielového prúdu (RDC MD) 44 12.3 Vzdušné vzdialenosti a povrchové cesty 44 12.4 Stupne ochrany IP 44 12.4.1 Stupne ochrany krytov pred vniknutím tuhých cudzích predmetov a vody 44 12.4.2 Stupne ochrany základných, univerzálnych a kombinovaných jednosmerných rozhraní pred vniknutím tuhých cudzích predmetov a vody 45 12.5 Izolačný odpor 45 12.6 Dotykový prúd 45 12.7 Dielektrické výdržné napätie 46 12.7.1 Striedavé výdržné napätie 46 12.7.2 Dielektrická odolnosť proti impulznému napätiu (1,2 µs/50 µs) 47 12.8 Oteplenie 47 12.9 Funkčná skúška vlhkým teplom 47 12.10 Funkčná skúška minimálnou teplotou 47 12.11 Mechanická pevnosť 47 13 Ochrana proti preťaženiu a skratu 48 13.1 Všeobecne 48 13.2 Ochrana káblovej zostavy proti preťaženiu 48 13.3 Ochrana nabíjacieho kábla proti skratu 48 14 Samočinné opätovné zapínanie ochraného prístroja 49 15 Núdzové spínanie alebo odpájanie (voliteľné) 49 16 Označovanie a inštrukcie 49 16.1 Návod na inštalovanie nabíjacej stanice elektrického vozidla (EV) 49 16.2 Návod na použitie napájacieho zariadenia elektrického vozidla (EV) 50 16.3 Označovanie napájacieho zariadenia elektrického vozidla (EV) 50 16.4 Označovanie zostáv nabíjacieho kábla pre prípad B 51 16.5 Skúška trvanlivosti označenia 51 Príloha A (normatívna) – Riadiaca funkcia realizovaná cez riadiaci obvod vodiča s použitím signálu impulznej šírkovej modulácie (PWM) a žily riadiaceho vodiča 52 A.1 Všeobecne 52 A.2 Riadiaci obvod 52 A.2.1 Všeobecne 52 A.2.2 Typický riadiaci obvod 53 A.2.3 Zjednodušený riadiaci obvod 54 A.2.4 Doplňujúce súčasti a vysokofrekvenčné signály 54 A.3 Požiadavky na parametre a správanie systému 56 A.4 Skúšobné postupy 73 A.4.1 Všeobecne 73 A.4.2 Konštrukčné požiadavky na simulátor elektrického vozidla (EV) 73 A.4.3 Skúšobný postup 74 A.4.4 Frekvencia oscilátora a napäťová skúška generátora 74 A.4.5 Skúška prevádzkového cyklu 75 A.4.6 Skúška pulzným tvarom vlny 75 A.4.7 Sekvenčná skúška 76 A.4.8 Skúška prerušením ochranného vodiča 77 A.4.9 Skratová skúška 78 A.4.10 Príklad skúšobného simulátora vozidla (informatívny) 78 A.4.11 Voliteľná skúška hysterézie 80 A.5 Odporúčania k implementácii 81 A.5.1 Uchovanie platného overenia do dosiahnutia CP, stav B 81 A.5.2 Riadenie záťaže s použitím prechodov medzi stavmi x1 a x2 81 A.5.3 Informácie o ťažkostiach spojených s inicializáciou starších elektrických vozidiel (EV) po dlhom období neaktivity (informatívne) 82 Príloha B (informatívna) – Detekcia pripojenia a kódovanie prúdových káblových obvodov pre základné rozhranie 83 B.1 Schéma prívodkového spojenia vozidla využívajúceho pomocný spínač pridružený ku kontaktu snímača na spojenie 83 B.2 Obvod na súčasnú detekciu kontroly pripojenia a kódovanie prúdu 84 Príloha C (informatívna) – Príklady schém obvodov pre základné a univerzálne prívodkové spojenie vozidla 86 C.1 Všeobecne 86 C.2 Schémy obvodov pre režim 1, režim 2 a režim 3 využívajúce základné jednofázové prívodkové spojenie vozidla 86 C.3 Schémy obvodov pre režim 3 využívajúce základné jednofázové alebo trojfázové príslušenstvo bez spínača na pripojenie 91 C.4 Príklad schémy obvodu na pripojenie v režime 4 využívajúce univerzálne prívodkové spojenie 91 Príloha D (informatívna) – Riadiaca funkcia, ktorá poskytuje komunikáciu LIN s využitím obvodu riadiaceho vodiča 93 D.1 Prehľad 93 D.1.1 Všeobecne 93 D.1.2 Vlastnosti LIN-CP 93 D.1.3 Normatívne odkazy 93 D.1.4 Termíny a skratky 94 D.2 Rozsah použitia a kontext 94 D.3 Prehľad riadiacích funkcií 96 D.4 Riadiaci obvod 97 D.4.1 Všeobecne 97 D.4.2 Riadiaci obvod 98 D.4.3 Rozhranie riadiaceho obvodu nabíjacej stanice 99 D.4.4 Rozhranie riadiaceho obvodu elektrického vozidla (EV) 99 D.4.5 Komunikačný vysielač-prijímač LIN 100 D.4.6 Voliteľný uzol káblovej zostavy 100 D.5 Pôsobenie riadiaceho obvodu 101 D.5.1 Všeobecne 101 D.5.2 Stavy a prechody riadiaceho obvodu 101 D.6 Požiadavky na systém 102 D.6.1 Všeobecne 102 D.6.2 Riadenie signálov LIN 103 D.6.3 Riadenie spínača S2 a zaťažovacieho prúdu vozidla 103 D.6.4 Riadenie spínacieho prístroja v nabíjacej stanici 104 D.6.5 Riadenie blokovania a odblokovania zásuviek a prívodiek vozidla typu 2 podľa IEC 62196-2 105 D.7 Sledy nabíjania 105 D.7.1 Všeobecne 105 D.7.2 Spustenie normálneho sledu nabíjania AC 106 D.7.3 Normálne zastavenie nabíjania iniciované elektrickým vozidlom (EV) 108 D.7.4 Normálne zastavenie nabíjania iniciovaného nabíjacou stanicou 110 D.8 Komunikácia LIN 111 D.8.1 Všeobecne 111 D.8.2 Harmonogram 111 D.8.3 Rámce 117 D.8.4 Signály 120 D.9 Požiadavky na nabíjacie stanice a elektrické vozidlá (EV), ktoré implementujú LIN-CP aj PWM-CP 129 D.9.1 Všeobecne 129 D.9.2 Funkčná spolupráca nabíjacích staníc a elektrických vozidiel 129 D.9.3 Hardvér riadiaceho obvodu 130 D.9.4 Funkčnosť riadiaceho obvodu 130 D.9.5 Sled výberu LIN-CP alebo PWM-CP po pripojení 130 D.10 Postupy pri skúške nabíjacích staníc 131 D.10.1 Všeobecne 131 D.10.2 Skúška normálneho používania 131 D.10.3 Skúška odpojením pri zaťažení 132 D.10.4 Skúška pri nadprúde 132 D.10.5 Skúška prerušením komunikácie LIN 132 D.10.6 Skratová skúška medzi riadiacim vodičom a ochranným vodičom 132 D.10.7 Skúška voliteľných možností 132 Príloha E (informatívna) – Nabíjacia stanica navrhnutá s normalizovanou zásuvkou – Minimálny priestor na pripojenie káblovej zostavy v režimoch 1 a 2 133 E.1 Prehľad 133 E.2 Všeobecne 133 E.3 Minimálny priestor na prepojenie káblov v režime 2 so systémom vidlice a zásuvky typu E/F 134 E.4 Minimálny priestor na prepojenie káblov v režime 2 so systémom vidlice a zásuvky typu BS1363 134 E.5 Minimálny priestor na prepojenie káblov v režime 2 s priamym systémom vidlice a zásuvky podľa IEC 60309-2 134 Literatúra 136 Príloha ZA (normatívna) – Normatívne odkazy na medzinárodné publikácie so zodpovedajúcimi európskymi publikáciami 140 Príloha ZZ (normatívna) – Vzťah medzi touto európskou normou a bezpečnostnými cieľmi smernice 2014/35/EÚ [2014 OJ L96], ktoré majú byť pokryté 143 Obrázok 1 – Pripojenie pre prípad A 22 Obrázok 2 – Pripojenie pre prípad B 22 Obrázok 3 – Pripojenie pre prípad C 23 Obrázok A.1 – Typický riadiaci obvod (ekvivalentný obvod) 53 Obrázok A.2 – Zjednodušený riadiaci obvod (ekvivalentný obvod) 54 Obrázok A.3 – Stavový diagram typického riadiaceho vodiča (informatívny) 60 Obrázok A.4 – Stavový diagram zjednodušeného riadiaceho vodiča (informatívny) 61 Obrázok A.5 – Skúšobný sled využívajúci typický riadiaci obvod 77 Obrázok A.6 – Skúšobný sled využívajúci zjednodušený riadiaci obvod 77 Obrázok A.7 – Voliteľný skúšobný sled s prerušeným napájacím zariadením elektrického vozidla (EV) 77 Obrázok A.8 – Príklad skúšobného obvodu (simulátor elektrického vozidla (EV)) 78 Obrázok B.1 – Schéma ekvivalentného obvodu kontrolnej funkcie pripojenia s použitím pomocného spínača bez prúdového kódovania 83 Obrázok B.2 – Schéma ekvivalentného obvodu na súčasné použitie detekcie pripojenia a prúdové kódovanie 84 Obrázok C.1 – Príklad režimu 1, prípad B, využívajúci obvod kontroly pripojenia ako v B.1 87 Obrázok C.2 – Príklad režimu 2, prípad B, využívajúci detekciu pripojenia ako v B.1 88 Obrázok C.3 – Príklad režimu 3, prípad B, využívajúci detekciu pripojenia ako v B.1 89 Obrázok C.4 – Príklad režimu 3, prípad C, využívajúci detekciu pripojenia ako v B.1 90 Obrázok C.5 – Príklad režimu 3, prípad B, využívajúci detekciu pripojenia (bez tlačidlového spínača na pripojenie S3) 91 Obrázok C.6 – Príklad režimu 4, prípad C, využívajúci univerzálnu prívodku vozidla 92 Obrázok D.1 – Príklad nabíjacieho systému elektrických vozidiel (EV) s typickým usporiadaním funkcií, tokom informácií a tokom výkonu 96 Obrázok D.2 – Elektrický ekvivalentný obvod na pripojenie uzlov LIN k riadiacemu obvodu 98 Obrázok D.3 – Stavový diagram riadiaceho obvodu pre LIN-CP (zoznam kľúčových termínov v tabuľke D.5) 101 Obrázok D.4 – Príklad časového diagramu na spustenie normálneho nabíjacieho sledu pri striedavom prúde 106 Obrázok D.5 – Časový diagram na normálne zastavenie nabíjania inicializované elektrickým vozidlom (EV) 108 Obrázok D.6 – Príklad časového diagramu na normálne zastavenie nabíjania inicializované nabíjacou stanicou 110 Obrázok D.7 – Stavový diagram uzla LIN v nabíjacej stanici 112 Obrázok D.8 – Prenos energie medzi rozličnými nabíjacími stanicami a elektrickým vozidlom (EV), ktoré sú vybavené príslušenstvom podľa IEC 62196-2 129 Obrázok D.9 – Stavový diagram riadiaceho obvodu pre LIN-CP a PWM-CP (pozri zoznam kľúčových termínov v tabuľke D.5) 130 Obrázok E.1 – Príklady normalizovaných vidlíc, ktoré sa zvažujú v tejto prílohe E 133 Obrázok E.2 – Usporiadania obálky priestoru umožňujúce používanie veľkej časti bežných výrobkov z normalizovaných vidlíc a zásuviek 135 Tabuľka 1 – Medzné hodnoty dotykového prúdu 46 Tabuľka A.1 – Maximálne dovolené vysokofrekvenčné signálne napätia v riadiacom a ochrannom vodiči 55 Tabuľka A.2 – Parametre riadiaceho obvodu a hodnoty pre napájacie zariadenie elektrického vozidla (EV) 56 Tabuľka A.3 – Hodnoty a parametre riadiaceho obvodu elektrického vozidla (EV) a hodnoty pre elektrické vozidlo (EV) 57 Tabuľka A.4 – Systémové stavy detegované napájacím zariadením elektrického vozidla (EV) 58 Tabuľka A.5 – Ustálené správanie 59 Tabuľka A.6 – Zoznam sledov 61 Tabuľka A.7 – Prevádzkový cyklus PWM zabezpečovaný napájacím zariadením elektrického vozidla (EV) 72 Tabuľka A.8 – Maximálny prúd odoberaný vozidlom 73 Tabuľka A.9 – Hodnoty skúšobného odporu 74 Tabuľka A.10 – Parametre napätia riadiaceho vodiča 75 Tabuľka A.11 – Skúšobné parametre signálov riadiaceho vodiča 75 Tabuľka A.12 – Parametre pre sekvenčné skúšky 76 Tabuľka A.13 – Poloha spínačov 80 Tabuľka A.14 – Začiatočné nastavenie potenciometra na začiatku každej skúšky 80 Tabuľka B.1 – Hodnoty súčastí obvodu kontroly pripojenia bez prúdového kódovania 83 Tabuľka B.2 – Rezistor prúdového kódovania pre vidlicu a konektor elektrického vozidla (EV) 85 Tabuľka C.1 – Opis súčastí pre obrázok C.6, režim 4, prípad C 92 Tabuľka D.1 – Riadiace funkcie v LIN-CP a PWM-CP 96 Tabuľka D.2 – Doplnkové riadiace funkcie pre LIN-CP 97 Tabuľka D.3 – Generovanie a detekcia napäťových úrovní CP 99 Tabuľka D.4 – Generovanie a detekcia komunikačných úrovní LIN 100 Tabuľka D.5 – Zoznam kľúčových termínov pre obrázky D.3 a D.9 102 Tabuľka D.6 – Riadenie signálov LIN 103 Tabuľka D.7 – Riadenie spínača S2 a zaťaženia vozidla 103 Tabuľka D.8 – Riadenie spínacieho prístroja 104 Tabuľka D.9 – Riadenie blokovania/odblokovania 105 Tabuľka D.10 – Časovanie spustenia normálneho nabíjacieho sledu 107 Tabuľka D.11 – Časovanie normálneho zastavenia nabíjania iniciovaného elektrickým vozidlom (EV) 109 Tabuľka D.12 – Časovanie normálneho zastavenia nabíjania iniciovaného nabíjacou stanicou 111 Tabuľka D.13 – Stavy uzla LIN v nabíjacej stanici a opis harmonogramu rámca 112 Tabuľka D.14 – Prechod uzla LIN v nabíjacej stanici 113 Tabuľka D.15 – Rámce pre nabíjanie pri striedavom prúde 118 Tabuľka D.16 – Všeobecné signály 124 Tabuľka D.17 – Signály na rokovanie o verziách 125 Tabuľka D.18 – Signály na inicializáciu systému 126 Tabuľka D.19 – Signálne informácie o stave elektrického vozidla (EV) 127 Tabuľka D.20 – Signálne informácie o stave nabíjacej stanice 127 Tabuľka D.21 – Kódy pre rámec StNotReadyList 128 Tabuľka D.22 – Kódy pre štruktúru EvS2openList 128 Tabuľka D.23 – Kódy pre rámec StErrorList 128 Tabuľka D.24 – Kódy pre rámec EvErrorList 129 Tabuľka D.25 – Skúška pri normálnom nabíjacom cykle 132 |