Official website

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

This page is secured

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

  1. Home
  2. STN EN 50122-1

STN EN 50122-1

Back

Electronic version (pdc file)

Add to Cart
Name: STN EN 50122-1
Validity: Valid
Number of pages: 116
Language:
SK
Paper: 35,00€
Electronic version a) Only read (without ability to print and copy) 31,50€
b) Without ability to print, with ability to copy (printscreen) 35,00€
c) With ability to print and copy (printscreen) 45,50€
Slovak title Dráhové aplikácie. Pevné inštalácie. Elektrická bezpečnosť, uzemňovanie a spätné vedenie. Časť 1: Ochranné opatrenia proti zásahu elektrickým prúdom
English title Railway applications. Fixed installations. Electrical safety, earthing and the return circuit. Part 1: Protective provisions against electric shock
Release Date: 01. 09. 2023
Date of withdrawal:
ICS: 29.280
Sorting character/National clasification code 34 1505
Level of incorporation: idt EN 50122-1:2022
Official Journal 08/23
Amendments
Replaced by:
Repleces: STN EN 50122-1:2022-12 (34 1505)
Note in Official Journal: STN EN 50122-1 zo septembra 2011 sa môže súbežne s touto STN používať do 25. 7. 2025.
Subject of the standard: Tento dokument špecifikuje požiadavky na ochranné opatrenia týkajúce sa elektrickej bezpečnosti v pevných inštaláciách, ktoré sú súčasťou trakčných systémov AC a DC a všetkých inštalácií, ktoré sa môžu ohroziť elektrickým trakčným napájacím systémom. To tiež platí na všetky pevné inštalácie, v ktorých je nevyhnutné zabezpečiť elektrickú bezpečnosť počas údržbárskych prác v elektrických trakčných napájacích systémoch. Táto európska norma platí na nové elektrické trakčné napájacie systémy a na veľké rekonštrukcie elektrických trakčných napájacích systémov: a) železníc; b) systémov riadenej hromadnej dopravy, ako sú: električky; nadúrovňové a podzemné železnice; horské železnice; trolejbusové systémy; elektrické trakčné napájacie systémy cestných vozidiel, ktoré používajú systém vrchného trolejového vedenia; a magneticky nadnášané systémy, ktoré používajú systém trolejového vedenia; c) systémov na prepravu materiálu. Tento dokument nešpecifikuje pravidlá na údržbárske práce.
Preview: Náhľad normy (PDF)
Content: Európsky predhovor 13
1 Predmet 14
2 Normatívne odkazy 14
3 Termíny a definície 15
3.1 Elektrická bezpečnosť a elektrické ohrozenie 15
3.2 Uzemnenie a pospájanie 17
3.3 Spätné vedenie 18
3.4 Elektrický trakčný napájací systém 20
3.5 Trolejové vedenie 21
3.6 Korózia a ochrana proti korózii 23
3.7 Odber prúdu 23
3.8 Prúdové chrániče 24
3.9 Všeobecné termíny 24
4 Zóna trolejového vedenia a zóna zberača prúdu 26
4.1 Vrchné trolejové vedenie 26
4.2 Prízemná prúdová koľajnica 29
4.3 Trolejbusy a cestné vozidlá používajúce vrchné trolejové vedenie 29
4.4 Obmedzenie zón 30
5 Ochranné opatrenia pred dotykom živých častí 31
5.1 Predpoklady 31
5.1.1 Všeobecne 31
5.1.2 Postup pri návrhu 31
5.1.3 Elektrické vzdušné vzdialenosti 33
5.1.4 Plocha stanovišťa 34
5.2 Ochrana vzdušnou vzdialenosťou 34
5.2.1 Výpočtová metóda ochrannej vzdušnej vzdialenosti 34
5.2.2 Rozmery vzdušných vzdialeností 35
5.2.3 Vzdušné vzdialenosti pre pracujúce osoby 37
5.2.4 Výstražné značky 38
5.2.5 Minimálna výška drôtov systémov vrchných trolejových vedení nad oblasťami
s vozovkami 38
5.2.6 Vzdušné vzdialenosti nad plochami stanovíšť na vozidlách 38
5.2.7 Napájacie vedenia nad nakládkovými priestormi 38
5.2.8 Vzdušné vzdialenosti medzi živými časťami systémov vrchného trolejového vedenia
a stromami a krovím 38
5.3 Ochrana elektrickými ochrannými prekážkami 39
5.3.1 Všeobecne 39
5.3.2 Spoločné požiadavky na elektrické ochranné prekážky 39
5.3.3 Metódy na stanovenie dosahu 40
5.3.4 Požiadavky na elektrické ochranné prekážky 42
5.3.5 Špecifické požiadavky na elektrické ochranné prekážky v priestoroch s obmedzeným
prístupom verejnosti 49
5.3.6 Opatrenia na zabránenie lezeniu 49
5.4 Ochrana proti dotyku živých častí namontovaných na vozidle 49
5.5 Ochranné opatrenia umožňujúce prácu pod napätím 51
5.5.1 Všeobecne 51
5.5.2 Vrchné trolejové vedenia železníc nachádzajúce sa pod stavebnými konštrukciami 51
5.5.3 Vrchné trolejové vedenia trolejbusov a elektrických cestných vozidiel pod stavebnými
konštrukciami 52
5.6 Špecifické ochranné opatrenia proti zásahu elektrickým prúdom v systémoch
s prízemnou prúdovou koľajnicou 54
5.6.1 Umiestnenie prúdovej koľajnice pri nástupištiach 54
5.6.2 Výnimky 54
5.6.3 Ochranné opatrenia v dielňach 55
5.6.4 Ochranné zakrytie prízemných prúdových koľajníc v priestoroch s obmedzeným
prístupom verejnosti 55
5.6.5 Požiadavky na prúdové koľajnice s vrchným dotykom vo verejných priestoroch 55
5.6.6 Požiadavky pri prízemných prúdových koľajniciach s vrchným dotykom v priestoroch
s obmedzeným prístupom verejnosti 56
5.7 Špecifické ochranné opatrenia proti zásahu elektrickým prúdom v systémoch, ktoré
nepoužívajú kolesá vozidiel ako spätné vedenie 58
5.7.1 Všeobecne 58
5.7.2 Železničné systémy 58
5.7.3 Trolejbusové systémy a systémy elektrických cestných vozidiel 59
6 Ochranné opatrenia pred dotykom neživých častí a nevodivé spojenie 59
6.1 Všeobecne 59
6.2 Ochranné opatrenia pri neživých častiach 60
6.2.1 Železnice AC 60
6.2.2 Železnice DC 60
6.2.3 Výnimky elektrických trakčných napájacích systémov s nízkym napätím 61
6.2.4 Podpery nevodivých stožiarov 61
6.3 Ochranné opatrenia na úplne alebo čiastočne vodivé konštrukcie nachádzajúce sa
v zóne vrchného trolejového vedenia alebo v zóne zberača prúdu 62
6.3.1 Ochranné opatrenia prostriedkami pripojenia k spätnému vedeniu 62
6.3.2 Výnimky na malé úplne alebo čiastočne vodivé súčasti 62
6.3.3 Výnimky na dočasne umiestnené časti v blízkosti koľajníc 63
6.3.4 Ochranné opatrenia na zabránenie dotyku vodivých častí so živými časťami 63
6.3.5 Ochranné opatrenia prostriedkami holých vodivých častí spojenými so spätným
vedením 63
6.3.6 Ochranné opatrenia samočinným odpojením napájania 64
6.4 Časti, ktoré sa môžu stať nebezpečné následkom induktívnej alebo kapacitnej väzby 64
7 Ochranné opatrenia pri netrakčných napájacích systémoch nízkeho napätia 64
7.1 Všeobecne 64
7.2 Ochranné opatrenia pri elektrických inštaláciách nachádzajúcich sa v zóne vrchného
trolejového vedenia alebo v zóne zberača prúdu 65
7.2.1 Zariadenie triedy ochrany I 65
7.2.2 Zariadenie triedy ochrany II 66
7.2.3 Káble 67
7.2.4 Pripojenie zariadenia nízkeho napätia 67
7.3 Ochranné opatrenia pri inštaláciách ohrozených trakčným napájaním spätného
vedenia 67
7.3.1 Návrh netrakčného napájania nízkym napätím 67
7.3.2 Napájanie nízkym napätím zo systému TT na železničnej strane 68
7.3.3 Napájanie nízkym napätím systémom TN 71
7.3.4 Napájanie nízkym napätím systémom IT 73
7.3.5 Osobitné opatrenia 74
8 Ochranné opatrenia v trakčných systémoch, ktoré sa používajú na vedenie spätného
trakčného prúdu a/alebo v systémoch vrchných trolejových vedení prechádzajúcich
nebezpečnými zónami 78
8.1 Všeobecne 78
8.2 Pospájanie 78
8.3 Paralelné potrubia 79
8.4 Izolačné spoje 80
8.5 Zvodič prepätia 80
8.6 Prečerpávacie koľaje s trolejovým vedením 80
9 Medzné hodnoty dotykových napätí a ochrana proti nebezpečenstvu potenciálu
koľajnice 81
9.1 Všeobecne 81
9.1.1 Predpoklady 81
9.1.2 Napätie na tele a dotykové napätie 81
9.1.3 Dotykové napätie na vozidlách 81
9.1.4 Trvanie skratového prúdu 82
9.1.5 Hľadiská medzných hodnôt napätia a času ich trvania 82
9.2 Medzné hodnoty dotykového napätia železníc AC 82
9.2.1 Všeobecne 82
9.2.2 Medzné hodnoty napätia AC z hľadiska bezpečnosti osôb 84
9.3 Medzné hodnoty dotykového napätia železníc DC 86
9.3.1 Všeobecne 86
9.3.2 Medzné hodnoty napätia DC z hľadiska bezpečnosti osôb 87
9.4 Riadenie prístupu 89
10 Ďalšie požiadavky 89
10.1 Trakčné napájacie stanice a trakčné spínacie stanice 89
10.2 Káble 90
10.2.1 Všeobecné požiadavky 90
10.2.2 Káble v elektrických trakčných napájacích systémoch AC 90
10.2.3 Káble v elektrických trakčných napájacích systémoch DC 90
10.3 Rozšírenie spojení so spätným vedením a uzemňovacie vodiče 90
10.3.1 Všeobecné požiadavky 90
10.3.2 Spojitosť rozšíreného spätného vedenia 91
10.3.3 Priečne prepojenie spätného vedenia 91
10.3.4 Železničný systém, v ktorom tečú trakčné prúdy len izolovanými vodičmi 91
10.4 Odstraňovanie vyradených vrchných trolejových vedení 92
10.5 Prostriedky na dosiahnutie bezpečného oddelenia úsekov 92
10.6 Ochrana osvetlenia 92
Príloha A (normatívna) – Vzdušné vzdialenosti od plochy stanovišťa pri výnimočnom použití
na existujúcich tratiach s obmedzeným prierezom 93
Príloha B (informatívna) – Typické nákresy ochranných prekážok 95
B.1 Všeobecne 95
B.2 Príklady 97
Príloha C (normatívna) – Výstražná značka 104
Príloha D (informatívna) – Smerné hodnoty gradientu potenciálu koľajnice 105
D.1 Železnice AC 105
D.2 Železnice DC 106

Príloha E (informatívna) – Skutočné dotykové napätie a napätie na tele vzhľadom na telový
prúd 107
E.1 Predbežné podmienky výpočtu 107
E.2 Impedancie 108
E.3 Telový prúd a súvisiace napätie na tele 110
Príloha F (normatívna) – Meracie metódy skutočných dotykových napätí 113
Príloha G (normatívna) – Použitie prístrojov na obmedzenie napätia 114
G.1 Všeobecne 114
G.2 Druhy prístrojov 114
G.3 Technické požiadavky 114
Literatúra 116
Obrázky
Obrázok 1 – Zóna vrchného trolejového vedenia a zóna zberača prúdu 28
Obrázok 2 – Zóna vrchného trolejového vedenia a zóna zberača prúdu pri trolejbusových
systémoch a elektrických cestných vozidlách používajúcich dvojvodičové trolejové vedenie 30
Obrázok 3 – Postup pri návrhu na dosiahnutie ochrany pred dotykom živých častí 32
Obrázok 4 – Model s figurínou používaný na analýzu dosahu rúk 35
Obrázok 5 – Minimálne vzdialenosti k prístupným živým častiam z plôch stanovíšť prístupných osobám 36
Obrázok 6 – Porovnanie použitia metódy línie napnutej šnúry s metódou s figurínou 41
Obrázok 7 – Minimálna vzdialenosť za elektrickými ochrannými prekážkami s otvormi 44
Obrázok 8 – Príklad medzery medzi plochou stanovišťa a elektrickou ochrannou prekážkou,
bočný pohľad 46
Obrázok 9 – Vplyv elektrickej ochrannej prekážky na dosah rúk osoby s predmetom, pohľad
zhora 47
Obrázok 10 – Živé časti pod plochami stanovíšť 48
Obrázok 11 – Metóda určovania vzdušných vzdialeností pri živých častiach nachádzajúcich sa
na vonkajšej strane vozidiel 50
Obrázok 12 – Príklad izolačnej prekážky nachádzajúcej sa pod stavebnými konštrukciami 52
Obrázok 13 – Príklad izolačnej elektrickej ochrannej prekážky pod stavebnou konštrukciou
pri neuzemnenej inštalácii 53
Obrázok 14 – Príklad izolačnej elektrickej ochrannej prekážky pod stavebnou konštrukciou
pri dvojvodičovom vrchnom trolejovom vedení s uzemneným trolejovým drôtom zápornej
polarity alebo spojeným so spätným vedením električkových systémov 54
Obrázok 15 – Verejné úrovňové priecestie, súkromné úrovňové priecestie 55
Obrázok 16 – Konštrukcie vedľa koľaje 56
Obrázok 17 – Návestný stožiar s telefónnym prístrojom 57
Obrázok 18 – Chodník pozdĺž koľaje pre oprávnené osoby 57
Obrázok 19 – Železničné riadené priecestie (v depách, nákladných staniciach, priechody
na osobných staniciach) 58
Obrázok 20 – Ochrana triedy ochrany I zariadenia inštalovaného mimo zóny vrchného
trolejového vedenia a zóny zberača prúdu 66
Obrázok 21 – Typický systém TT železníc AC 69
Obrázok 22 – Typický systém TT železníc DC 70
Obrázok 23 – Typický systém TN železníc AC 72
Obrázok 24 – Typický systém TN železníc DC 73
Obrázok 25 – Typický systém IT železníc AC 74
Obrázok 26 – Systém TN železníc AC s prepojeným uzemňovacím systémom 75
Obrázok 27 – Systém TN železníc AC s početnými napájacími bodmi 76
Obrázok 28 – Umiestnenie priečnych prepojok koľajníc a priečnych prepojok koľají
(zobrazenie pri dvoch koľajach) a zapojenie trolejového vedenia pri prečerpávacej
vedľajšej koľaji s trolejovým vedením 79
Obrázok 29 – Umiestnenie zvodiča prepätia mimo zóny vrchného trolejového vedenia
pri prečerpávacej vedľajšej koľaji, ak existuje možnosť preskokov na izolačných spojoch
pri úderoch blesku 80
Obrázok 30 – Schéma na overenie potenciálu koľajnice alebo skutočného dotykového napätia
spätného vedenia s ohľadom na dovolené skutočné dotykové napätie 83
Obrázok A.1 – Alternatívne vzdušné vzdialenosti na existujúcich tratiach/sieťach 94
Obrázok B.1 – Typické ochranné prekážky a kombinácie prekážok a ich rozmery a vlastnosti 96
Obrázok B.2 – Šikmá celistvá ochranná prekážka, celkovej výšky 1 m 97
Obrázok B.3 – Celistvá ochranná prekážka celkovej výšky 1,69 m (stĺpkovité zábradlie) 98
Obrázok B.4 – Kombinovaná ochranná prekážka so šikmou časťou navrchu hlavnej ochrannej
prekážky celkovej výšky 1,50 m 99
Obrázok B.5 – Kombinovaná ochranná prekážka so šikmou časťou (šírky 0,50 m) na úrovni
plochy stanovišťa celkovej výšky 1,00 m 100
Obrázok B.6 – Kombinovaná ochranná prekážka so šikmou časťou (šírky 1,60 m) v úrovni
plochy stanovišťa celkovej výšky 1,00 m 101
Obrázok B.7 – Kombinovaná ochranná prekážka s celkovou výškou 1,80 m 102
Obrázok B.8 – Usporiadanie s tromi ochrannými prekážkami 103
Obrázok C.1 – Výstražná značka 104
Obrázok D.1 – Smerné hodnoty gradientu potenciálu koľajnice merané na stožiari kolmo
na koľaj železníc AC 105
Obrázok E.1 – Náhradný obvod na výpočet dovoleného dotykového napätia 109
Tabuľky
Tabuľka 1 – Elektrické vzdušné vzdialenosti 33
Tabuľka 2 – Ochranné vzdušné vzdialenosti 33
Tabuľka 3 – Minimálna zvislá výška V prístupných živých častí nad plochou stanovišťa vo verejných priestoroch 37
Tabuľka 4 – Minimálna vzdialenosť dO medzi živými časťami a elektrickou ochrannou
prekážkou 45
Tabuľka 5 – Maximálne rozmery pri malých úplne alebo čiastočne vodivých súčastiach 63
Tabuľka 6 – Druhy netrakčných napájaní nízkym napätím 68
Tabuľka 7 – Maximálne dovolené napätia na tele Ub, max v elektrických trakčných napájacích
systémoch AC v závislosti od času trvania 84
Tabuľka 8 – Maximálne dovolené skutočné dotykové napätie Ute, max v trakčných systémoch AC
v závislosti od času trvania 85
Tabuľka 9 – Maximálne dovolené napätia na tele Ub, max v elektrických trakčných napájacích
systémoch DC v závislosti od času trvania 87
Tabuľka 10 – Maximálne dovolené skutočné dotykové napätia Ute, max v elektrických trakčných
napájacích systémoch DC v závislosti od času trvania 88
Tabuľka D.1 – Smerné hodnoty gradientu potenciálu koľajnice (pozri obrázok D.1) 106
Tabuľka E.1 – Impedancia ľudského tela Zb odpor ľudského tela Rb a telový prúd Ib 108
Tabuľka E.2 – Príklad maximálneho dovoleného predpokladaného dotykového napätia
na železniciach AC za podmienok krátkodobých stavov a Ra = 1 150 Ω 110
Tabuľka E.3 – Telové prúdy, napätia na tele a dotykové napätia v závislosti od času trvania
v elektrických trakčných napájacích systémoch AC 111
Tabuľka E.4 – Telové prúdy, napätia na tele a dotykové napätia v závislosti od času trvania
v elektrických trakčných napájacích systémoch DC 112