Oficiálna stránka

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

  1. Domov
  2. STN EN ISO 3381

STN EN ISO 3381

Späť

Listinná forma

Pridať do košíka

Elektronická forma (pdc súbor)

Pridať do košíka
Označenie: STN EN ISO 3381
Platnosť: Platná
Počet strán: 44
Jazyk:
SK
Listinná verzia: 18,90€
Elektronická verzia: a) Bez možnosti tlače, prenosu textu a obrázkov: 17,01€
b) Bez možnosti tlače, s prenosom textu a obrázkov: 18,90€
c) S možnosťou tlače, prenosu textu a obrázkov: 24,57€
Slovenský názov: Železnice. Akustika. Meranie hluku v koľajových vozidlách (ISO 3381: 2021)
Anglický názov: Railway applications. Acoustics. Noise measurement inside railbound vehicles
Dátum vydania: 01. 11. 2022
Dátum zrušenia:
ICS: 17.140.30, 45.020
Triediaci znak: 28 2251
Úroveň zapracovania: idt EN ISO 3381:2021, idt ISO 3381:2021
Vestník: 10/22
Zmeny:
Nahradzujúce normy:
Nahradené normy: STN EN ISO 3381:2022-01 (28 2251)
Poznámka vo Vestníku: STN EN ISO 3381 zo septembra 2011 a STN EN 15892 z júla 2011 sa môžu súbežne s touto STN používať do 30. 9. 2024.
Predmet normy: Dokument presne stanovuje metódu merania a podmienky na získanie reprodukovateľných hladín hluku v priestoroch všetkých druhov dopravných prostriedkov (koľajových vozidiel) prevádzkovaných na koľajových dráhach (tratiach) alebo na iných typoch stabilných koľajových dráh,ďalej bežne nazývaných „vozidlo“,okrem vozidiel na údržbu koľají v prevádzkových režimoch.Dokument sa vzťahuje na typové skúšky.Nezahŕňa všetky pokyny na vykonávanie monitorovacieho skúšania alebo hodnotenia vystavenia (expozície) cestujúcich alebo rušňovodičov/vodičov hluku počas celej cesty.Dokument neplatí pre autobusy vedené dráhou.Poskytuje postupy merania vnútorného hluku koľajového vozidla (vo všeobecnosti sa typová skúška dopravného prostriedku vykonáva len s využitím vybranej podskupiny týchto skúšok):keď sa koľajové vozidlo pohybuje konštantnou rýchlosťou;keď vozidlo stojí;keď zrýchľuje alebo spomaľuje;v kabíne rušňovodiča/vodiča,pri zaznení vonkajšieho výstražného signálu húkačky (vyžaduje sa pri uplatňovaní nariadenia EÚ).
Náhľad normy: Náhľad normy (PDF)
Obsah: Európsky predhovor 7
1 Predmet 8
2 Normatívne odkazy 8
3 Termíny a definície 9
4 Prístrojové vybavenie a kalibrácia 10
4.1 Prístrojové vybavenie 10
4.2 Kalibrácia 10
5 Polohy meracích miest 10
5.1 Rozdelenie vozidla na zóny 10
5.1.1 Všeobecne 10
5.1.2 Definícia typov zón (priestorov) 10
5.1.3 Definícia priestorovej akustiky 11
5.1.4 Výber zón, ktoré sa majú posudzovať 11
5.2 Polohy meracích miest 12
5.3 Výška meracieho miesta 13
5.3.1 Poloha pri sedení 13
5.3.2 Poloha v stoji 14
5.3.3 Poloha v ľahu 14
5.3.4 Miesto vodiča 14
6 Skúška počas státia 15
6.1 Všeobecné požiadavky 15
6.2 Podmienky prostredia 15
6.2.1 Akustické prostredie 15
6.2.2 Meteorologické podmienky 16
6.2.3 Hladina akustického tlaku pozadia 16
6.3 Podmienky koľajovej dráhy 16
6.4 Stav koľajového vozidla 16
6.4.1 Všeobecne 16
6.4.2 Normálne prevádzkové podmienky 17
6.4.3 Doplňujúce prevádzkové podmienky 17
6.5 Merané veličiny 17
6.6 Postup skúšky 17
6.7 Spracovanie údajov 18
6.7.1 Normalizované (štandardné) spracovanie 18
6.7.2 Doplňujúce spracovanie 18
7 Skúšanie v kabínach pri spustení externej výstražnej húkačky 19
7.1 Podmienky prostredia 19
7.1.1 Akustické prostredie 19
7.1.2 Meteorologické podmienky 19
7.1.3 Hladina akustického tlaku pozadia 19
7.2 Podmienky koľajovej dráhy 19
7.3 Stav koľajového vozidla 19
7.4 Merané veličiny 19
7.5 Postup skúšky 20
7.6 Spracovanie údajov 20
7.6.1 Normalizované (štandardné) spracovanie 20
7.6.2 Doplňujúce spracovanie 20
8 Skúška pri konštantnej rýchlosti 20
8.1 Všeobecné požiadavky 20
8.2 Podmienky prostredia 21
8.2.1 Akustické prostredie 21
8.2.2 Meteorologické podmienky 21
8.2.3 Hladina akustického tlaku pozadia 21
8.3 Podmienky koľajovej dráhy 21
8.3.1 Všeobecne 21
8.3.2 Návrh koľajovej dráhy 21
8.3.3 Zvršok koľajovej dráhy 22
8.3.4 Kvalita koľajovej dráhy 22
8.3.5 Drsnosť koľajníc a dynamické vlastnosti koľajovej dráhy 22
8.3.6 Špeciálne podmienky 22
8.4 Stav koľajového vozidla 22
8.4.1 Všeobecne 22
8.4.2 Normálne prevádzkové podmienky 23
8.4.3 Obsadenosť a zaťaženie 23
8.4.4 Úprava povrchu kolies 23
8.4.5 Doplňujúce podmienky 24
8.5 Merané veličiny 24
8.6 Postup skúšky 24
8.6.1 Všeobecne 24
8.6.2 Skúšobné rýchlosti 24
8.6.3 Časové intervaly merania 24
8.7 Spracovanie údajov 25
8.7.1 Normalizované (štandardné) spracovanie 25
8.7.2 Doplňujúce spracovanie 25
9 Skúška pri zrýchlení zo státia a skúška pri spomalení do zastavenia 26
9.1 Všeobecné požiadavky 26
9.2 Podmienky prostredia 26
9.2.1 Akustické prostredie 26
9.2.2 Meteorologické podmienky 26
9.2.3 Hladina akustického tlaku pozadia 26
9.3 Podmienky koľajovej dráhy 26
9.4 Stav koľajového vozidla 27
9.4.1 Všeobecne 27
9.4.2 Normálne prevádzkové podmienky 27
9.4.3 Obsadenosť a zaťaženie 28
9.4.3.1 Zrýchlenie 28
9.4.3.2 Spomalenie 28
9.4.4 Stav povrchu kolies 28
9.5 Postup skúšky pre skúšku zrýchlenia 28
9.6 Postup skúšky pre skúšku spomalenia 28
9.7 Metóda maximálnej hladiny 28
9.7.1 Merané veličiny 28
9.7.2 Spracovanie údajov 29
9.8 Metóda spriemerovania hladiny 29
9.8.1 Merané veličiny 29
9.8.2 Spracovanie údajov 29
10 Kvalita meraní 30
10.1 Odchýlky od požiadaviek 30
10.2 Tolerancie polohy meracích miest 30
10.3 Rozptyl merania 30
10.4 Neistoty merania 30
11 Protokol o skúške 31
Príloha A (informatívna) – Usmernenie k definovaniu a zaznamenávaniu stavu koľajového vozidla 32
Príloha B (informatívna) – Metóda k opisu charakteru impulzného zvuku 33
Príloha C (normatívna) – Akustické vlastnosti koľajovej dráhy 35
Príloha D (informatívna) – Špeciálne prostredia 38
Príloha E (informatívna) – Kvantifikácia neistôt merania podľa ISO/IEC Guide 98-3 41
Literatúra 44