STN EN 50122-2
Name: | STN EN 50122-2 |
Validity: | Valid |
Number of pages: | 36 |
Language: |
SK
|
Paper: | 17,20€ |
Electronic version |
a) Only read (without ability to print and copy)
15,48€ b) Without ability to print, with ability to copy (printscreen) 17,20€ c) With ability to print and copy (printscreen) 22,36€ |
Slovak title | Dráhové aplikácie. Pevné inštalácie. Elektrická bezpečnosť, uzemňovanie a spätné vedenie. Časť 2: Opatrenia proti účinkom blúdivých prúdov vytváraných trakčnými systémami DC |
English title | Railway applications. Fixed installations. Electrical safety, earthing and the return circuit. Part 2: Provisions against the effects of stray currents caused by DC traction systems |
Release Date: | 01. 09. 2023 |
Date of withdrawal: | |
ICS: | 29.120.50, 29.280 |
Sorting character/National clasification code | 34 1505 |
Level of incorporation: | idt EN 50122-2:2022 |
Official Journal | 08/23 |
Amendments | |
Replaced by: | |
Repleces: | STN EN 50122-2:2022-12 (34 1505) |
Note in Official Journal: | STN EN 50122-2 zo septembra 2011 sa môže súbežne s touto STN používať do 25. 7. 2025. |
Subject of the standard: | Tento dokument špecifikuje požiadavky na ochranné opatrenia proti účinkom blúdivých prúdov, ktoré vznikajú pri prevádzke elektrických trakčných napájacích systémov DC. Pretože praktické skúsenosti v priebehu niekoľkých desaťročí nepreukázali evidentné korozívne vplyvy spôsobené elektrickými trakčnými napájacími systémami AC, tento dokument sa zaoberá iba blúdivými prúdmi tečúcimi z elektrického trakčného systému DC. Tento dokument platí na všetky kovové pevné inštalácie, ktoré sú súčasťou trakčného systému, a tiež na všetky kovové komponenty umiestnené kdekoľvek v zemi, ktoré môžu prenášať blúdivé prúdy vytvárané prevádzkou železničného systému. Tento dokument platí na všetky nové trate DC a na všetky veľké rekonštrukcie existujúcich tratí DC. Základné princípy sa môžu použiť aj na existujúcich elektrifikovaných dopravných systémoch,pri ktorých je nevyhnutné uvažovať o účinkoch blúdivých prúdov. Tento dokument nešpecifikuje pracovné pravidlá pri údržbe, ale poskytuje návrh požiadaviek na umožnenie údržby. |
Preview: | Náhľad normy (PDF) |
Content: |
Európsky predhovor 7 1 Predmet 8 2 Normatívne odkazy 8 3 Termíny a definície 9 4 Identifikácia nebezpečenstiev a rizík 9 5 Hodnotiace kritériá prípustnosti blúdivých prúdov 10 5.1 Všeobecne 10 5.2 Kritériá na ochranu koľají 10 5.3 Kritériá pri systémoch so železobetónovými alebo kovovými konštrukciami 11 5.4 Špecifické prieskumy a opatrenia 12 6 Návrh opatrení 12 6.1 Všeobecne 12 6.2 Spätné vedenie 12 6.2.1 Všeobecne 12 6.2.2 Odpor jazdných koľajníc 12 6.2.3 Koľajový systém 13 6.2.4 Spätné vodiče 13 6.2.5 Spätné káble 13 6.2.6 Elektrické oddelenie medzi spätným vedením a časťami systému s účinkom uzemňovača 14 6.2.7 Výnimky pri systémoch so spätnými prúdovými koľajnicami 14 6.2.8 Priečne prepojenia koľajníc a koľají 14 6.3 Súvisiace netrakčné elektrické zariadenia 14 6.4 Koľaje iných trakčných systémov 14 6.5 Spätná prípojnica napájacej stanice 15 6.6 Úrovňové priecestia 15 6.7 Spoločné napájanie električiek a trolejbusov 15 6.8 Prechod z hlavnej trate do depa a dielne 15 7 Opatrenia pre konštrukcie ovplyvnené blúdivými prúdmi 15 7.1 Všeobecne 15 7.2 Vodivé inžinierske stavby 15 7.2.1 Základné postupy 15 7.2.2 Pozdĺžne prepojenie 16 7.2.3 Rozčlenené vystužovanie 16 7.2.4 Vonkajšie vodivé časti 17 7.2.5 Vonkajšie káble, potrubia a napájania 17 7.3 Priľahlé potrubia alebo káble 17 7.4 Prístroje na obmedzenie napätia 17 8 Ochranné opatrenia používané pri kovových konštrukciách 18 9 Depá a dielne 18 10 Skúšky a merania 19 10.1 Zásady 19 10.2 Kontrola izolácie koľajnice 19 10.2.1 Opakované monitorovanie 19 10.2.2 Trvalé monitorovanie potenciálu koľajnice 20 Príloha A (informatívna) – Meranie charakteristík koľaje 21 A.1 Odpor koľajnice 21 A.2 Vodivosť na jednotku dĺžky medzi jazdnými koľajnicami a železobetónovými konštrukciami 22 A.3 Vodivosť na jednotku dĺžky úsekov koľaje bez inžinierskej stavby 23 A.4 Miestna vodivosť na jednotku dĺžky úsekov koľaje bez inžinierskej stavby 24 A.5 Izolované koľajnicové styky 25 A.6 Izolačné styky medzi železobetónovými konštrukciami 27 Príloha B (informatívna) – Hodnotenie blúdivých prúdov – Hodnotenie izolačného stavu koľajnice použitím potenciálu koľajnice 28 B.1 Opakované merania potenciálu koľajnice na monitorovanie vodivosti 28 B.2 Príklad trvalého monitorovania potenciálu koľajnice 28 Príloha C (informatívna) – Odhad blúdivých prúdov a vplyv na kovové konštrukcie 30 C.1 Odhad blúdivých prúdov tečúcich z jazdných koľajníc do zeme 30 C.2 Odhad pozdĺžneho napätia na železobetónových konštrukciách 31 Príloha D (informatívna) – Laboratórne skúšanie materiálov na izoláciu koľajníc 33 D.1 Všeobecne 33 D.2 Skúšobné postupy 33 D.2.1 Všeobecne 33 D.2.2 Začiatočná skúška 33 D.2.3 Starnutie teplom 33 D.2.4 Účinok zimného počasia a dažďa 33 D.2.5 Vyhodnotenie 33 D.3 Kritéria prípustnosti výsledkov skúšok 33 Príloha E (informatívna) – Upevňovacie systémy 34 Literatúra 35 Obrázky Obrázok A.1 – Meranie odporu koľajnice na dĺžke úseku koľajnice d 21 Obrázok A.2 – Usporiadanie na meranie vodivosti na jednotku dĺžky G´RS medzi koľajnicami a železobetónovou konštrukciou 22 Obrázok A.3 – Stanovenie vodivosti na jednotku dĺžky G´RE úsekov koľaje bez inžinierskej stavby 23 Obrázok A.4 – Usporiadanie pri meraní miestnej vodivosti na jednotku dĺžky 24 Obrázok A.5 – Skúška izolačných koľajnicových stykov 26 Obrázok A.6 – Skúška izolačných stykov železobetónových konštrukcií 27 Obrázok B.1 – Schéma trvalého monitorovania potenciálu koľajnice 29 |