STN EN ISO 3381
Name: | STN EN ISO 3381 |
Validity: | Valid |
Number of pages: | 44 |
Language: |
SK
|
Paper: | 18,90€ |
Electronic version |
a) Only read (without ability to print and copy)
17,01€ b) Without ability to print, with ability to copy (printscreen) 18,90€ c) With ability to print and copy (printscreen) 24,57€ |
Slovak title | Železnice. Akustika. Meranie hluku v koľajových vozidlách (ISO 3381: 2021) |
English title | Railway applications. Acoustics. Noise measurement inside railbound vehicles |
Release Date: | 01. 11. 2022 |
Date of withdrawal: | |
ICS: | 17.140.30, 45.020 |
Sorting character/National clasification code | 28 2251 |
Level of incorporation: | idt EN ISO 3381:2021, idt ISO 3381:2021 |
Official Journal | 10/22 |
Amendments | |
Replaced by: | |
Repleces: | STN EN ISO 3381:2022-01 (28 2251) |
Note in Official Journal: | STN EN ISO 3381 zo septembra 2011 a STN EN 15892 z júla 2011 sa môžu súbežne s touto STN používať do 30. 9. 2024. |
Subject of the standard: | Dokument presne stanovuje metódu merania a podmienky na získanie reprodukovateľných hladín hluku v priestoroch všetkých druhov dopravných prostriedkov (koľajových vozidiel) prevádzkovaných na koľajových dráhach (tratiach) alebo na iných typoch stabilných koľajových dráh,ďalej bežne nazývaných „vozidlo“,okrem vozidiel na údržbu koľají v prevádzkových režimoch.Dokument sa vzťahuje na typové skúšky.Nezahŕňa všetky pokyny na vykonávanie monitorovacieho skúšania alebo hodnotenia vystavenia (expozície) cestujúcich alebo rušňovodičov/vodičov hluku počas celej cesty.Dokument neplatí pre autobusy vedené dráhou.Poskytuje postupy merania vnútorného hluku koľajového vozidla (vo všeobecnosti sa typová skúška dopravného prostriedku vykonáva len s využitím vybranej podskupiny týchto skúšok):keď sa koľajové vozidlo pohybuje konštantnou rýchlosťou;keď vozidlo stojí;keď zrýchľuje alebo spomaľuje;v kabíne rušňovodiča/vodiča,pri zaznení vonkajšieho výstražného signálu húkačky (vyžaduje sa pri uplatňovaní nariadenia EÚ). |
Preview: | Náhľad normy (PDF) |
Content: |
Európsky predhovor 7 1 Predmet 8 2 Normatívne odkazy 8 3 Termíny a definície 9 4 Prístrojové vybavenie a kalibrácia 10 4.1 Prístrojové vybavenie 10 4.2 Kalibrácia 10 5 Polohy meracích miest 10 5.1 Rozdelenie vozidla na zóny 10 5.1.1 Všeobecne 10 5.1.2 Definícia typov zón (priestorov) 10 5.1.3 Definícia priestorovej akustiky 11 5.1.4 Výber zón, ktoré sa majú posudzovať 11 5.2 Polohy meracích miest 12 5.3 Výška meracieho miesta 13 5.3.1 Poloha pri sedení 13 5.3.2 Poloha v stoji 14 5.3.3 Poloha v ľahu 14 5.3.4 Miesto vodiča 14 6 Skúška počas státia 15 6.1 Všeobecné požiadavky 15 6.2 Podmienky prostredia 15 6.2.1 Akustické prostredie 15 6.2.2 Meteorologické podmienky 16 6.2.3 Hladina akustického tlaku pozadia 16 6.3 Podmienky koľajovej dráhy 16 6.4 Stav koľajového vozidla 16 6.4.1 Všeobecne 16 6.4.2 Normálne prevádzkové podmienky 17 6.4.3 Doplňujúce prevádzkové podmienky 17 6.5 Merané veličiny 17 6.6 Postup skúšky 17 6.7 Spracovanie údajov 18 6.7.1 Normalizované (štandardné) spracovanie 18 6.7.2 Doplňujúce spracovanie 18 7 Skúšanie v kabínach pri spustení externej výstražnej húkačky 19 7.1 Podmienky prostredia 19 7.1.1 Akustické prostredie 19 7.1.2 Meteorologické podmienky 19 7.1.3 Hladina akustického tlaku pozadia 19 7.2 Podmienky koľajovej dráhy 19 7.3 Stav koľajového vozidla 19 7.4 Merané veličiny 19 7.5 Postup skúšky 20 7.6 Spracovanie údajov 20 7.6.1 Normalizované (štandardné) spracovanie 20 7.6.2 Doplňujúce spracovanie 20 8 Skúška pri konštantnej rýchlosti 20 8.1 Všeobecné požiadavky 20 8.2 Podmienky prostredia 21 8.2.1 Akustické prostredie 21 8.2.2 Meteorologické podmienky 21 8.2.3 Hladina akustického tlaku pozadia 21 8.3 Podmienky koľajovej dráhy 21 8.3.1 Všeobecne 21 8.3.2 Návrh koľajovej dráhy 21 8.3.3 Zvršok koľajovej dráhy 22 8.3.4 Kvalita koľajovej dráhy 22 8.3.5 Drsnosť koľajníc a dynamické vlastnosti koľajovej dráhy 22 8.3.6 Špeciálne podmienky 22 8.4 Stav koľajového vozidla 22 8.4.1 Všeobecne 22 8.4.2 Normálne prevádzkové podmienky 23 8.4.3 Obsadenosť a zaťaženie 23 8.4.4 Úprava povrchu kolies 23 8.4.5 Doplňujúce podmienky 24 8.5 Merané veličiny 24 8.6 Postup skúšky 24 8.6.1 Všeobecne 24 8.6.2 Skúšobné rýchlosti 24 8.6.3 Časové intervaly merania 24 8.7 Spracovanie údajov 25 8.7.1 Normalizované (štandardné) spracovanie 25 8.7.2 Doplňujúce spracovanie 25 9 Skúška pri zrýchlení zo státia a skúška pri spomalení do zastavenia 26 9.1 Všeobecné požiadavky 26 9.2 Podmienky prostredia 26 9.2.1 Akustické prostredie 26 9.2.2 Meteorologické podmienky 26 9.2.3 Hladina akustického tlaku pozadia 26 9.3 Podmienky koľajovej dráhy 26 9.4 Stav koľajového vozidla 27 9.4.1 Všeobecne 27 9.4.2 Normálne prevádzkové podmienky 27 9.4.3 Obsadenosť a zaťaženie 28 9.4.3.1 Zrýchlenie 28 9.4.3.2 Spomalenie 28 9.4.4 Stav povrchu kolies 28 9.5 Postup skúšky pre skúšku zrýchlenia 28 9.6 Postup skúšky pre skúšku spomalenia 28 9.7 Metóda maximálnej hladiny 28 9.7.1 Merané veličiny 28 9.7.2 Spracovanie údajov 29 9.8 Metóda spriemerovania hladiny 29 9.8.1 Merané veličiny 29 9.8.2 Spracovanie údajov 29 10 Kvalita meraní 30 10.1 Odchýlky od požiadaviek 30 10.2 Tolerancie polohy meracích miest 30 10.3 Rozptyl merania 30 10.4 Neistoty merania 30 11 Protokol o skúške 31 Príloha A (informatívna) – Usmernenie k definovaniu a zaznamenávaniu stavu koľajového vozidla 32 Príloha B (informatívna) – Metóda k opisu charakteru impulzného zvuku 33 Príloha C (normatívna) – Akustické vlastnosti koľajovej dráhy 35 Príloha D (informatívna) – Špeciálne prostredia 38 Príloha E (informatívna) – Kvantifikácia neistôt merania podľa ISO/IEC Guide 98-3 41 Literatúra 44 |